dokumenty
Papieskie
dokumenty
Podczas swojego pontyfikatu papież Jan
Paweł II wydał wiele dokumentów, które w
niezwykły sposób wpłynęły na życie Kościoła i wiernych,
zmieniając oblicze instytucji przez niektórych uważanej za
skostniałą i oddaloną od rzeczywistości. I choć papież nigdy, w żadnym
aspekcie nie zmienił nauki Kościoła, niektóre z
dokumentów wprowadzały rewolucję w jej pojmowaniu.
Przedstawiamy najważniejsze
dokumenty wydane przez papieża Jana Pawła II.
ENCYKLIKI
REDEMPTOR
HOMINIS (Odkupiciel
człowieka) / 4 marca 1979
Pierwsza encyklika Jana Pawła II ma charakter ewangelizacyjny. Papież
loncentruje się w niej na wyzwoleniu człowieka poprzez jego wewnętrzną
przemianę i uznanie prymatu dóbr duchowych nad materialnymi.
Dokument zawiera tak ważne dla całego pontyfikatu papieskiego wezwanie
do powszechnej ewangelizacji i dialogu zarówno z innymi
wyznaniami chrześcijańskimi jak też z religiami niechrześcijańskimi.
Pełna treść encykliki w języku polskim
na stronach Stolicy Apostolskiej
PES
IN MISERICORDIA ("Bogaty w
miłosierdziu swoim Bóg") / 30 listopada 1980
W swojej drugiej encyklice papież przypominał, że Miłość jest większa
niż grzech. Mówiąc o dramacie współczesnego
człowieka Jan Paweł II wielokrotnie podkreśla, że nie ma sytuacji bez
wyjścia i że w każdym czasie, w każdej epoce Bóg przychodzi
człowiekowi z pomocą. Podkreśla rolę miłosierdzia Bożego w życiu
chrześcijanina.
Pełna treść encykliki w języku polskim
na stronach Stolicy Apostolskiej
SLAVORUM
APOSTOLI (Apostołowie
Słowian) / 2 września 1985
Encyklika wydana w tysiącsetnią rocznicę dzieła ewangelizacji świętych
Cyryla i Metodego i poświęcona misyjnym dziełom Kościoła. Papież
przywołuje postaci misjonarzy Europy, by pokazać aktualne problemy
związane z misjami, też na koniecznosć pokonywania podziałów
między narodami, jak również między Kościołami
chrześcijańskimi.
Pełna treść encykliki w języku polskim
na stronach Stolicy Apostolskiej
LABOREM
EXERCENS (O pracy ludzkiej)
/ 14 września 1981
Jedna z najbardziej znanych encyklik, w której Jan Paweł II
przeprowadził w niej analizę problematyki pracy ludzkiej w warunkach
współczesnego świata. Papież wskazuje że najważniejsza jest
osoba ludzka, a praca powinna być środkiem utrzymania i pomnażania
dobrobytu kraju oraz samorealizacji człowieka a nie celem samym w
sobie. Dokument mówi także o uprawnieniach
pracowników, o roli i zadaniach związków
zawodowych oraz o godności człowieka w stosunkach zawodowych.
Pełna treść encykliki w języku polskim
na stronach Stolicy Apostolskiej
REDEMPTORIS
MISSIO (Misja Chrystusa
Odkupiciela) / 7 grudnia 1990
Encyklika dotyczy ewangelizacji i misji, która jest
podstawowym powołaniem Kościoła. Papież wskazuje, że powinna być ona
realizowana z tym samym zapałem jak to działo się w czasach
apostolskich. Przypomina też, że mimo istnienia licznych organizacji
misyjnych, każdy chrześcijanin jest zobowiązany do ewangelizacji - do
bycia misjonarzem w swoim środowisku.
Pełna treść adhortacji w języku polskim
na stronach Stolicy Apostolskiej
DOMINUM
ET VIVIFICANTEM ("Pana i
Ożywiciela") / 5 maja 1986
Dokument dotyczy roli trzeciej Osoby Trójcy Świętej - Ducha
Świętego. Papież skupia się na jego zasadniczej roli w życiu
zarówno współnoty ludzi wierzących jak i w
istnieniu całego świata. Jan Paweł II wskazuje na starożytność wiary w
osobę Ducha Świętego, sformułowanej na Soborze Powszechnym w
Konstantynopolu w 381 r. i wyznawanej do dzisiaj w Credo: "Wierzę w
Ducha Świętego, Pana i Ożywiciela". Przypomina też jaką misję ma Duch w
Kościele i świecie - ma on przekonywać o grzechu, umacniać
Kościół i ożywiać wierzących.
Pełna treść encykliki w języku polskim
na stronach Stolicy Apostolskiej
REDEMPTORIS
MATER (Matka Odkupiciela) /
3 marca 1987
Encyklika poświęcona Marii, matce Jezusa. Papież który w
szczególny sposób odnosił się do Bogarodzicy,
ukazuje centralne miejsce i rolę Matki Jezusa w Kościele, podkreślają
jej wynikające z jej podwójnego związku z Chrystusem i
Kościołem macierzyńskie pośrednictwo. Ukazuje też Marię jako wyjątkowy
wzór do naśladowania przez jej posłyszeństwo Bożemu słowu.
Połwołuje się na bardzo bogate wschodnie tradycje maryjne.
Pełna treść encykliki w języku polskim
na stronach Stolicy Apostolskiej
SOLLICITUDO
REI SOCIALIS (Społeczna
Troska)/ 30 grudnia 1987
Papież wskazuje na społeczne problemy wspóczesnego świata
Ostrzega, że istnieja w nim tak poważne problemy jak ciągłe zagrożenie
życia i poczucia bezpieczeństwa niemal na całym globie. Wykazuje też
ogromną troskę o ubogich na którą składa się nie tylko
materialne wsparcie ale też duchowa pomoc. Nawiązując do jedynej
dotychczas społecznej encykliki Pawła VI, "Populorum progresio", Jan
Paweł II podsumowuje 20 lat społecznych działań Kościoła po tej
encyklice.
Pełna treść encykliki w języku polskim
na stronach Stolicy Apostolskiej
CENTESIMUS
ANNUS (Setna rocznica) / 1
maja 1991
Dokument wyjaśnia podstawy katolickiej nauki społecznej w świetle
współczesnych doświadczeń historycznych, skupiając się
szczególnie na załamaniu się idei marksistowskich,
skompromitowaniu komunizmu jako systemu oraz upadku reżimów
na tym systemie budowanych.
Papież uznając osiągnięcia gospodarcze kapitalizmu, zwraca jednak uwagę
naniebezpieczeństwa jakie niesie ze sobą liberalizm nie wsparty
warościami etycznymi.
Pełna treść encykliki w języku
polskim na stronach Stolicy Apostolskiej
VERITATIS
SPLENDOR (Blask prawdy) / 6
sierpnia 1993
Jan Paweł II wskazuje na zawarte w słowach Jezusa odpowiedzi na jedno z
zasadniczych pytań każdego człowieka "Co mam czynić?". Wskazuje na
zawsze istniejącą relację między wiarą a moralnością i pisze o
świadectwie moralnego chrześcijańskiego życia, które może
stanowić doskonałe narzędzie ewangelizacyjne.
Pełna treść encykliki w języku polskim
na stronach Stolicy Apostolskiej
EVANGELIUM
VITAE (Ewangelia życia) /
25 marca 1995
Papież w tym dokumencie daje wyraz swojej twardej postawie w zakresie
nienaruszalności życia ludzkiego od poczęcia do naturalnej śmierci.
wykłada, rozwija i tłumaczy negatywne stanowisko Kościoła w sprawie
aborcji i eutanazji. Encyklika wzbudziła wiele kontrowersji,
szczególnie jesli chodzi o stanowisko Kościoła w sprawie
stosowania środków antykoncepcyjnych oraz
eksperymentów biologicznych i genetycznym na człowieku.
Pełna treść encykliki w języku polskim
na stronach Stolicy Apostolskiej
UT
UNUM SINT (Aby byli jedno)
/ 25 maja 1995
Encyklika, w której papież wyjaśnia katolickie zasady
ekumenizmu i dialogu zbliżającego podzielone chrześcijaństwo. Wskazuje
na wagę działań na rzecz jedności chrześcijan i na korzyści jakie z
niego wynikają dla wszystkich wyznawców Chrystusa.
Jednocześnie przestrzega przed "fałszywym ekumenizmem",
który polega na negowaniu wiary iż to w kościele katolickim
jest pełnia środków zbawczych.
Pełna treść encykliki w języku polskim
na stronach Stolicy Apostolskiej
FIDES
ET RATIO (Wiara i rozum) /
14 września 1998
Jakie są relacje między wiarą a rozumem? Encyklika dotyczy między
innymi filozofii, którą papież ukazuje jako wysiłek
ludzkiego intelektu zmierzającego do odkrycia odpowiedzi na pytania,
które nigdy nie przestaną niepokoić człowieka - "Kim
jestem", "Skąd przychodzę i dokąd zmierzam?", "Dlaczego istnieje zło?",
"Co czeka mnie po tym życiu?". Mówi też że nie ma
sprzeczności miedzy wiarą a rozumem, że "są one jak dwa skrzydła
wznoszące człowieka do Boga".
Pełna treść encykliki w języku polskim
na stronach Stolicy Apostolskiej
ECCLESIA
DE EUCHARISTIA / 17
kwietnia 2003
Dokument w całości skupiony na Eucharystii. Jan Paweł II przekazuje
katolikom prawdę iż Kościół żyje dzięki Eucharystii,
wyjaśnia jej wyjaśnia jej znaczenie, odnosząc się do krzyżowej śmierci
Jezusa, jego zmartwychwstania i związanej z tym realnej obecności w
ciele (która właśnie przez Eucharystię może być
doświadczana).
Pełna treść encykliki w języku polskim
na stronach Stolicy Apostolskiej
ADHORTACJE
- CATECHESI TRADENDAE (O
katechizacji w naszych czasach) / 16 października 1979
- FAMILIARIS CONSORTIO (O
zadaniach rodziny chrześcijańskiej) / 22 listopada 1981
- REDEMPTIONIS DONUM (O
konsekracji zakonnej w świetle tajemnicy odkupienia) / 25 marca 1984
- RECONCILIATIO ET PAENITENTIA
(O pojednaniu i pokucie) / 2 grudnia 1984
- CHRISTIFIDELES LAICI (O
powołaniu i misji świeckich w Kościele i świecie) / 30 grudnia 1988
- REDEMPTORIS CUSTOS (Opiekun
Zbawiciela) / 15 sierpnia 1989
- PASTORES DABO VOBIS (O
formacji kapłanów we współczesnym świecie) / 25
marca 1992
- ECCLESIA IN AFRICA
(Kościół w Afryce) / 14 sierpnia 1995
- VITA CONSECRATA (O życiu
konsekrowanym i jego roli w Kościele i świecie) / 25 marca 1996
- ECCLESIA IN AMERICA
(Kościół w Ameryce) / 22 stycznia 1999
- ECCLESIA IN ASIA
(Kościół w Azji) / 6 listopada 1999
- ECCLESIA IN OCEANIA
(Kościół w Oceanii) / 22 listopada 2001
- ECCLESIA IN EUROPA
(Kościół w Europie) / 28 czerwca 2003
- PASTORES GREGIS (Pasterze
owczarni) / 16 października 2003
KONSTYTUCJE
APOSTOLSKIE
- SAPIENTIA CHRISTIANA (O
uniwersytetach i wydziałach teologicznych ) / 15 kwietnia 1979
- MAGNUM MATRIMONII
SACRAMENTUM (Prawne uznanie Papieskiego Instytutu Studiów
nad Małżeństwem i Rodziną) / 7 października 1982
- UT SIT (O powołaniu
Prałatury Personalnej „Świętego Krzyża i Opus Dei”
) / 28 listopada 1982
- SACRAE DISCIPLINAE LEGES
(Konstytucja ogłoszona z okazji wprowadzenia nowego Kodeksu Prawa
Kanonicznego) / 25 stycznia 1983
- pINUS PERFECTIONIS
MAGISTER (Nowe prawodawstwo w procedurze spraw kanonizacyjnych) / 25
stycznia 1983
- SPIRITUALI MILITUM CURE
(Konstytucja apostolska na temat ordynariatów wojskowych) /
21 kwietnia 1986
- PASTOR BONUS (O odnowie i
reformie Kurii Rzymskiej) / 28 czerwca 1988
- EX CODE ECCLESIAE (O
uniwersytetach katolickich) / 15 sierpnia 1990
- FIDEI DEPOSITUM (ogłoszona z
okazji publikacji KATECHIZMU KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO opracowanego po
Soborze Powszechnym Watykańskim II ) / 11 października 1992
- UNIVERSI DOMINICI GREGIS
(Wakat Stolicy Apostolskiej i Wybór Biskupa Rzymskiego) / 22
lutego
|