Strona główna ˇ Pobieranie ˇ Galeria zdjęć ˇ Artykuły ˇ Pogoda ˇ Prognoza pogodyCzwartek, Czerwiec 30, 2022
Projekt - Kierunek Przyszłość
Informacja Informacja
Regulamin rekrutacji Regulamin rekrutacji
Deklaracja przystąpienia Deklaracja przystąpienia
Zgoda na przetwarzanie danych Zgoda na przetwarzanie danych
Plakat Plakat
Nawigacja
Portal
  Strona główna
  Zadaj pytanie
  Artykuły
  Pobieranie
  Linki
  Pogoda
  Galeria zdjęć
  Archiwum newsów
  Mapa serwisu
  Imieniny
  Jakość powietrza
  Gmina Gdów
  Parafia w Niegowici
  Podstawy HTML
  HTML dla "Zielonych"
  Logomocja

Wojewódzki Festiwal Językowy
  Regulamin Festiwalu
  Formularz zgłoszeniowy (pdf)
  Formularz zgłoszeniowy (doc)

Projekty edukacyjne
  Centres

Przedmiotowe Zasady Oceniania
  Informatyka-Trzaska

Najwięcej Newsów dodali
   admin[596]
   bibliotekarz[70]
   Ziemianek[61]
   Dyrektor[53]
   Pietak[47]
   PatrykW[27]
   Weronika Kocwa[23]
   korfanty[20]
   Agnieszka Dlugosz[19]
   Kopec[19]
   Kosciolek[12]
   Maria Zyla[11]
   Ola Chyrc[8]
   pedagog[7]
   Tekiela[6]
   Bibliotekarz szkolny[4]
   Sopata[3]
   Dorota Wolska[1]
Nasza Szkoła

Witamy
na stronie
Gimnazjum
im. księdza Karola Wojtyły
w Niegowici
 Niegowić 62,
tel. (012) 251-95-15

powiat wielicki
woj. małopolskie

gimniegowic@poczta.onet.pl
dyrektor:rajle@wp.pl
administrator: bogtr@wp.pl
Jak uczyć lepiej

,,Jak uczyć lepiej. Czyli refleksyjny praktyk w działaniu"

Autor:    Małgorzata Taraszkiewicz

     Po zgłębieniu owej lektury mam wrażenie iż  książka ta  mówi o tym jak uczyć wydajniej   z poszanowaniem  indywidualności  nauczyciela i ucznia.

Jest to książka adresowana przede wszystkim  do  nauczyciel z dłuższym stażem , może po nią sięgnąć w celu refleksji nad swoją pracą dydaktyczną. W tym zawodzie niebezpieczna jest rutyna, każdy może w nią popaść ale powinniśmy zdawać sobie z tego sprawę i czasami sięgać po takie pozycje książkowe aby lekcje byłe ciekawsze i uczeń mógł więcej zrozumieć i zapamiętać.

Wszystkie rozdziały są ciekawe, można w nich znaleźć wiele praktycznych rad, skorzystać z zaprezentowanych ćwiczeń,  jedne zagadnienia  są mi znane i często stosowane w mojej pracy a inne  również znane ale już mniej stosowane. Może nie będę opisywała wszystkich a odwołam się do najciekawszych z mojego punktu widzenia.

    W jednym z rozdziałów autorka pisze o częstym problemie , błędzie popełnianym przez nauczycieli a mianowicie : ucząc danego przedmiotu nauczyciele nie stosują powiązania z rzeczywistością albo, że te powiązania są nieczytelne,  nie stosują korelacji międzyprzedmiotowej  przez co uczniowie nie widzą świata jako całości , o obniżaniu poczuciu wartości uczniów  przez co zanika ciekawość świata. Ważne jest również aby  nauczyciel był dla dzieci osobą atrakcyjną , mówiącą językiem dostosowanym do ich poziomu a nie ,,wziętym z księżyca,, , powinien zdawać sobie sprawę , ze dla dzieci te informacje są nowe – a często zdarza nam się o tym zapominać.

   W procesie nauczania – uczenia się bardzo ważne jest aby każdy nauczyciel rozpoznał swoje cechy , swój warsztat pracy – aby mieć świadomość swoich dobrych i złych stron, swoich ograniczeń no bo przecież nikt z nas nie jest idealny i każdy ma wady oraz zalety , ważne jest aby to sobie uświadomić i pracować nad zmianą wad co w gruncie rzeczy nie jest takie trudne a wynika z tego wiele dobrego dla nas i dzieci, pozwala nam się lepiej rozwijać, doskonalić i szukać lepszych perspektyw.

W książce wymienione są warunki efektywnego ucznia  : wysokie poczucie własnej wartości – wiec nauczyciel powinien je rozbudzać w uczniu , pozytywne nastawienie i działanie, silna motywacja , są to sprawy niezwykle ważna w procesie uczenia się  , o których teoretycznie nauczyciel wie  ale których  czasem zapomina .

      W jednym z rozdziałów znajduje się  vademecum metod nauczania. Autorka prezentuje metody aktywizujące . Bardzo spodobały mi się  słowa zamieszczone już na początku  :

,,Każda metoda może być realizowana jako aktywizująca , bądź nie. Wszystko zależy od zachowania nauczyciela, który może określone reakcje ucznia wyzwolić lub zablokować.

 M. Taraszkiewicz bardzo dokładnie i ciekawie opisuje poszczególne metody aktywizujące. Sama także starała się przedstawić jasno za pomocą schematu za pośrednictwem jednej z metod aktywizujących - map mentalnych - wszystkie metody z tego zakresu. Jest to szczególnie interesujące.
M. Taraszkiewicz opisuje następujące metody:

  • wykład,
  • praca z tekstem,
  • pomoce wizualne,
  • pokaz, demonstracje,
  • pytania, odpowiedzi,
  • dyskusja,
  • burza mózgów,
  • metody aktywności kreatywnej (kreatywne pisanie, kreatywne działanie, akcje, projekty, instalacje, happeningi, akcja paradoksalna, kreatywność ciała, interpretacje złożone - kalambury, kreatywne mówienie, kreatywne myślenie),
  • analiza przypadku - dzieci analizują przypadek, n. jakieś wydarzenie z życia jakiejś osoby i starają się ustalić dlaczego ta osoba postąpiła w dany sposób, co do tego się przyczyniło, itp.,
  • odgrywanie ról,
  • drama,
  • symulacje,
  • karty dydaktyczne,
  • mapy mentalne - wykorzystuje się w niej różne rysunki, obrazki, zdjęcia, wycinki z gazet; za jej pomocą można rozwiązać m.in. zagadnienia typu: narysuj z pamięci swój własny rysunek szkoły, opracowanie jakiegoś problemu,

          Autorka trochę inaczej niż pozostali twórcy podeszła do tematu. W sposób syntetyczny opisała metody aktywizujące. Poza tym nie wprowadziła podziału na pewne określone grupy. Podejście M. Taraszkiewicz jest bardziej praktyczne niż teoretyczne. Dokładnie analizuje każdą metodę, podaje ewentualne błędy, które mogą pojawiać się w pracy nauczycielskiej podczas realizacji danej metody. Ma to ustrzec czytelników przed popełnieniem błędów innych osób. Autorka określiła również wady i zalety opisywanych metod. Szczególnie cenne jest to, iż M. Taraszkiewicz wymienia dodatkowo inne metody, które nie pojawiły się u innych autorów (linie czasu, mapy mentalne, symulacje, karty dydaktyczne, drama, analiza przypadku, odgrywanie ról, metody aktywności kreatywnej).  

    Autorka porusza również problem komunikacji międzyludzkiej.  Dokonała charakterystyki  systemów sensorycznych : wzrokowców , słuchowców , czuciowców. Uczniów o preferowanych powyższych systemach sensorycznych jest po równo w związku z tym nauczyciel przygotowując się do lekcji powinien mieć ten ważny fakt na uwadze gdyż nie uwzględnienie  tego może być przyczyną niepowodzenia ucznia.

W tym rozdziale spodobał  mi się fragment dotyczący porozumiewania się a mianowicie : 55% uczucia wyrażone mimiką , 38% uczucia wyrażone tonem głosu a tylko 7% uczucia wyrażone słowami.  Fragment ten pokazuje jak ważną  rolę pełnią poszczególne kanały w przekazywaniu informacji co również należy uwzględnić prowadząc lekcję. Znalazłam tu również cytat Konfucjusza:

 Słyszałem – zapomniałem

Widziałem – zapamiętałem

Zrobiłem – zrozumiałem

    Łącząc słuchanie, mówienie, spostrzeganie i działanie, angażują one uczniów o różnych preferencjach sensorycznych, odmiennych stylach myślenia i typach inteligencji.

    Natomiast co do rozdziału ,, współpraca z rodzicami,, to trochę się rozczarowałam .

Trudno chyba spotkać nauczyciela, który przed spotkaniem z grupą rodziców nie czułby dreszczyku emocji i niepokoju. Wydaje mi się, że druga strona przeżywa podobne reakcje.  Przypuszczam iż  stres dla rodziców siedzących w ławkach przed wychowawcą jest zbliżony do tego, jaki odczuwa nauczyciel.  Chętnie przeczytałam rozdział w prezentowanej pozycji zatytułowany ,,współpraca z rodzicami,, ale  trochę się zawiodłam .  Moim zdaniem są tu umieszczone tylko same ogólniki , które każdy nauczyciel zna. Spodziewałam się   wskazówek  jak współpracować efektywniej, jak stworzyć nic porozumienia z rodzicami, jak zdobyć ich zaufanie jak zachęcić do przyjścia na zebranie a nie znalazłam tego.

    W dalszej części mogłabym przytaczać inne tematy rozdziałów, równie ciekawych, w których można znaleźć wiele praktycznych rad, skorzystać z zaprezentowanych ćwiczeń.  Ale chyba tych kilka poruszonych tematów starczy, by zainteresowani swoim rozwojem nauczyciele sięgnęli po tę pozycję. Dla mnie ważne było to, że po jej przeczytaniu otrzymałam dużą dawkę optymizmu - poczułam, że wiele z tych rad mogę wykorzystać nie tylko na lekcjach edukacji dla bezpieczeństwa ale i na pozostałych przedmiotach których uczę  i na pewno będzie lepiej.

 KATARZYNA ROZMUS

Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Gimnazjum
Hymn szkoły Hymn szkoły
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Zegar
Nasz Patron
Kalendarium 1920-1978 Kalendarium 1920-1978
Młodość Młodość
Okupacja Okupacja
Kapłaństwo Kapłaństwo
Biskup Wojtyła Biskup Wojtyła
Kardynał Wojtyła Kardynał Wojtyła
Pontyfikat 1978-1990 Pontyfikat 1978-1990
Pontyfikat 1991-2005 Pontyfikat 1991-2005
Pielgrzymki do Polski Pielgrzymki do Polski
Wszystkie Pielgrzymki Wszystkie Pielgrzymki
Papieskie dokumenty Papieskie dokumenty
Twórczość Twórczość
Testament Testament Jana Pawła II
W Niegowickiej Parafii W niegowickiej Parafii
W Niegowickiej Parafii Jak Go pamiętamy
Orlik 2012
Orlik 2012 Regulamin (pdf)
Postanowienia ogólne Postanowienia ogólne
Korzystanie z obiektu Korzystanie z obiektu
Sankcje i odpowiedzialność Sankcje i odpowiedzialność
Telefony alarmowe Telefony alarmowe
Rezerwacja Rezerwacja
Najbliższe wydarzenia
Statystyki
Gimnazjum w Niegowici
WITAJ
klasa3c
jako nowy uzytkownik

Zarejestrowanch Uzytkowników: 25

Głównych administratorów: 1
Administratorów: 11
Uzytkowników: 13

Użytkownicy Online:

admin73 tygodni
Dyrektor187 tygodni
Ziemianek232 tygodni
bibliotekarz264 tygodni
Pietak270 tygodni

Gości Online: 7

Twoje IP: 3.236.107.249

Kategorie Forum 2
Tematów na Forum 1
Postów na Forum 2
Komentarzy 4
Księga Gosci
News'y 987
Artykuły 249
Albumy
Zdjecia
Plików w Downloadzie 4
Kategorii w Linkach 8
Linków 42
Postów w shoutbox'ie
Obecny adres IP
3.236.107.249
Licznik
pozostało

do końca roku szkolnego
Kursy walut
Kursy walut w MyBank.pl
Notowanie z 2022-06-30
0.66%
4,4825
0.01%
4,6806
0.63%
4,6904
0.39%
5,4429
name
Gimnazjum im. Księdza Karola Wojtyły w Niegowici Copyright © 2005-2018
Kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody właściciela strony zabronione