Strona główna ˇ Pobieranie ˇ Galeria zdjęć ˇ Artykuły ˇ Pogoda ˇ Prognoza pogodyCzwartek, Czerwiec 30, 2022
Projekt - Kierunek Przyszłość
Informacja Informacja
Regulamin rekrutacji Regulamin rekrutacji
Deklaracja przystąpienia Deklaracja przystąpienia
Zgoda na przetwarzanie danych Zgoda na przetwarzanie danych
Plakat Plakat
Nawigacja
Portal
  Strona główna
  Zadaj pytanie
  Artykuły
  Pobieranie
  Linki
  Pogoda
  Galeria zdjęć
  Archiwum newsów
  Mapa serwisu
  Imieniny
  Jakość powietrza
  Gmina Gdów
  Parafia w Niegowici
  Podstawy HTML
  HTML dla "Zielonych"
  Logomocja

Wojewódzki Festiwal Językowy
  Regulamin Festiwalu
  Formularz zgłoszeniowy (pdf)
  Formularz zgłoszeniowy (doc)

Projekty edukacyjne
  Centres

Przedmiotowe Zasady Oceniania
  Informatyka-Trzaska

Najwięcej Newsów dodali
   admin[596]
   bibliotekarz[70]
   Ziemianek[61]
   Dyrektor[53]
   Pietak[47]
   PatrykW[27]
   Weronika Kocwa[23]
   korfanty[20]
   Agnieszka Dlugosz[19]
   Kopec[19]
   Kosciolek[12]
   Maria Zyla[11]
   Ola Chyrc[8]
   pedagog[7]
   Tekiela[6]
   Bibliotekarz szkolny[4]
   Sopata[3]
   Dorota Wolska[1]
Nasza Szkoła

Witamy
na stronie
Gimnazjum
im. księdza Karola Wojtyły
w Niegowici
 Niegowić 62,
tel. (012) 251-95-15

powiat wielicki
woj. małopolskie

gimniegowic@poczta.onet.pl
dyrektor:rajle@wp.pl
administrator: bogtr@wp.pl
Jak uczyć się lepiej

Małgorzata Tatarkiewicz, Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu, CODN,   W-wa, 2002.

             W ostatnim dziesięcioleciu na rynku wydawniczym ukazało się wiele publikacji na temat nauczania dzieci i młodzieży. Książka M. Tatarkiewicz, skierowana w głównej mierze do nauczycieli, wprowadza pewien świeży powiew wśród publikacji tego rodzaju. Pozycja nie jest obszerna, zawiera liczne tabele i wykresy, jest napisana zrozumiałym dla czytelnika językiem przez co czyta się ją bardzo szybko.

            Innowacją jest fakt, iż autorka przy większości rozdziałów zostawia dla czytelnika miejsce na swój osobisty komentarz czytanego tekstu. Podaje adres, pod który możemy wysyłać własne spostrzeżenia i pomysły, co jest potwierdzeniem faktu, iż autorka jest rzeczywiście „refleksyjnym praktykiem” otwartym na krytykę i przemyślenia innych. Każdy z nas powinien również być takim „refleksyjnym praktykiem”- osobą, która myśli, co aktualnie robi, poddaje refleksji swoje funkcjonowanie, pracuje poprzez autorefleksje, studiuje i bada swój warsztat pracy i weryfikuje swoje poglądy.

            W większości rozdziałów autorka przedstawia różnego rodzaju ćwiczenia skierowane dla uczniów a także dla nauczycieli. Niektóre z tych ćwiczeń pozwolą nauczycielowi spojrzeć w głąb siebie i zweryfikować swoje poglądy na uczniów oraz metody jakie stosuje w swojej pracy.

            Autorka w sposób syntetyczny opisuje najważniejsze metody pracy z uczeniem (począwszy od wykładu, pracy z tekstem, pokazu, poprzez metodę 6 Myślowych Kapeluszy, dyskusję, burzę mózgów, metody aktywności kreatywnej, odgrywanie ról, dramę, symulację, karty dydaktyczne, mapy mentalne, linie czasu, wizualizacje, aż po pracę w grupie). Większość z tych metod jest powszechnie znana i stosowana przez nauczycieli – warto jednak pogłębić wiedzę na ich temat. Autorka poddaje głębokiej analizie każdą z wymienionych metod oddzielnie. Przede wszystkim podkreśla zalety i celowość ich stosowania. Każda z metod rozwija warsztat pracy nauczyciela, a dla uczniów staje się źródłem rozwijania własnej wiedzy i umiejętności. Autorka zachęca do stosowania metody 6 Myślowych Kapeluszy Edwarda de Bono, którą to nauczyciele bardzo rzadko wykorzystują w swej pracy. Dla zachęcenia podaje przykłady stosowania tej metody w praktyce. Autorka zwraca również uwagę na błędy, które popełniają nauczyciele podczas pracy, co odnosi negatywny skutek w procesie nauczania. Analiza tych przypadków pozwoli na lepsze przygotowanie ze strony nauczyciela do efektywniejszego działania podczas pracy z poszczególnymi metodami aktywizującymi.

W swej książce M. Tatarkiewicz zwraca przede wszystkim uwagę na poszanowanie indywidualności uczniów i nauczycieli. Pokazuje nam, że każdy jest inny i powinien być traktowany w różnoraki sposób odpowiednio dopasowany do osobowości. Przedstawia to wspomniana w książce piramida potrzeb wg. A. Maslowa (o której większość z nas zapomina). Autorka przypomina czytelnikowi także piramidę zapamiętywania, która powinna być drogowskazem dla każdego nauczyciela podczas doboru technik pracy z uczniem. Odpowiednio  dopasowane pozwolą uczniom na lepszy odbiór treści związanych z danym zakresem materiału. Analizując typy aktywności pamięciowej przypomina również o mnemotechnikach, logicznych lub absurdalnych ciągach wyrazów, które ułatwią dzieciom zapamiętanie różnych rzeczy. Warto ćwiczyć pamięć w taki sposób.

W procesie nauczania nie należy również zapominać o rzeczy najważniejszej a mianowicie odpowiedniej komunikacji (zarówno na poziomie uczeń – nauczyciel, jak i na poziomie nauczyciel – rodzic – o czym autorka wspomina w rozdziale poświęconym współpracy z rodzicami). Sprawna komunikacja związana jest z wyrażaniem własnych uczuć wyrażonych mimiką i językiem ciała, tonem głosu, słowami. Nawiązanie odpowiedniego kontaktu z odbiorcą jest drogą do sukcesu każdego nauczyciela, który oprócz odpowiedniego doboru treści danej jednostki lekcyjnej, metod pracy z dziećmi, określenia celów powinien „porwać” dzieci do aktywności poprzez własne zaangażowanie, asertywność, uległość, dominację i poczucie humoru.

Podsumowując, książka M. Tatarkiewicz jest godna polecenia dla każdego zarówno nauczyciela, który pragnie poszerzyć swą wiedzę z zakresu stosowania metod aktywizujących w pracy i zweryfikować swe poglądy na nauczanie, jak i rodzica zainteresowanego twórczym rozwojem swojego własnego dziecka. Zabawa  i nauka poprzez stosowanie metod aktywizujących pozwoli na lepszy start młodego pokolenia w dorosłe życie.

Warto sięgnąć po tą pozycję, aby lekcje prowadzone przez nauczycieli były atrakcyjne, a dzięki temu zwiększy się przyswajanie wiedzy i umiejętności wychowanków.

Opracowała: Katarzyna Kościółek

Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Gimnazjum
Hymn szkoły Hymn szkoły
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Zegar
Nasz Patron
Kalendarium 1920-1978 Kalendarium 1920-1978
Młodość Młodość
Okupacja Okupacja
Kapłaństwo Kapłaństwo
Biskup Wojtyła Biskup Wojtyła
Kardynał Wojtyła Kardynał Wojtyła
Pontyfikat 1978-1990 Pontyfikat 1978-1990
Pontyfikat 1991-2005 Pontyfikat 1991-2005
Pielgrzymki do Polski Pielgrzymki do Polski
Wszystkie Pielgrzymki Wszystkie Pielgrzymki
Papieskie dokumenty Papieskie dokumenty
Twórczość Twórczość
Testament Testament Jana Pawła II
W Niegowickiej Parafii W niegowickiej Parafii
W Niegowickiej Parafii Jak Go pamiętamy
Orlik 2012
Orlik 2012 Regulamin (pdf)
Postanowienia ogólne Postanowienia ogólne
Korzystanie z obiektu Korzystanie z obiektu
Sankcje i odpowiedzialność Sankcje i odpowiedzialność
Telefony alarmowe Telefony alarmowe
Rezerwacja Rezerwacja
Najbliższe wydarzenia
Statystyki
Gimnazjum w Niegowici
WITAJ
klasa3c
jako nowy uzytkownik

Zarejestrowanch Uzytkowników: 25

Głównych administratorów: 1
Administratorów: 11
Uzytkowników: 13

Użytkownicy Online:

admin73 tygodni
Dyrektor187 tygodni
Ziemianek232 tygodni
bibliotekarz264 tygodni
Pietak270 tygodni

Gości Online: 10

Twoje IP: 3.236.107.249

Kategorie Forum 2
Tematów na Forum 1
Postów na Forum 2
Komentarzy 4
Księga Gosci
News'y 987
Artykuły 249
Albumy
Zdjecia
Plików w Downloadzie 4
Kategorii w Linkach 8
Linków 42
Postów w shoutbox'ie
Obecny adres IP
3.236.107.249
Licznik
pozostało

do końca roku szkolnego
Kursy walut
Kursy walut w MyBank.pl
Notowanie z 2022-06-30
0.66%
4,4825
0.01%
4,6806
0.63%
4,6904
0.39%
5,4429
name
Gimnazjum im. Księdza Karola Wojtyły w Niegowici Copyright © 2005-2018
Kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody właściciela strony zabronione