Regulamin VII Konkursu Ekologicznego 2007
Dodane przez admin dnia Styczeń 05 2007 21:30:52
KONKURS EKOLOGICZNY

REGULAMIN


CELE:
1.Dostrzeganie realnego zagrożenia życia na Ziemi.
2.Uświadomienie udziału człowieka w zaśmiecaniu naszej Planety.
3.Uwrażliwienie na piękno otaczającego świata.
4.Zrozumienie konieczności ochrony środowiska.

ORGANIZATOR:
Starostwo Powiatowe w Wieliczce
Urząd Gminy w Gdowie
Urząd Gminy w Biskupicach
Publiczna Szkoła Podstawowa w Trąbkach
Gimnazjum w Niegowici

FORMY KONKURSU:
Turniej wiedzy ekologicznej
Prace plastyczne (rysunek, plakat)
Prace fotograficzne.
Prace pisemne (wiersz, opowiadanie, artykuł, referat list.)

UCZESTNICTWO:
W konkursie biorą udział:
- Uczniowie Szkół Podstawowych.
- Uczniowie Gimnazjum.
- Fundacje Osób Niepełnosprawnych i Ośrodki Wsparcia Dziennego


ZGŁOSZENIE UDZIAŁU W KONKURSIE należy kierować do dnia 28 lutego 2007r.
Szkoły Podstawowe:
tel.012/250 – 50 – 55 Szkoła Podstawowa w Trąbkach lub 012/451 – 45 – 85 Alicja Mazur (tel. dom.)
Gimnazja:
tel.012/251 – 95 – 15 Gimnazjum w Niegowici lub 012/251 – 40 – 54 Janina Świeży (tel. dom.)

TURNIEJ WIEDZY EKOLOGICZNEJ
odbędzie się 7 marca 2007r. o godz.11.00
Dla uczniów ze Szkół Podstawowych w Szkole Podstawowej w Trąbkach
Dla uczniów z Gimnazjum w Gimnazjum w Niegowici

PRACE PLASTYCZNE, FOTOGRAFICZNE, LITERACKIE
proszę składać do dnia 9 marca 2007r.
Szkoły Podstawowe do Szkoły Podstawowej w Trąbkach
Szkoły Gimnazjalne składają prace w Gimnazjum w Niegowici

Koordynatorem konkursu jest dyrektor Gimnazjum w Niegowici – mgr Leszek Rajtarski
Tel.: 012/251 – 95 – 15

Wręczenie nagród i wystawa pokonkursowa
odbędzie się 28 marca 2007r. w Gimnazjum w Niegowici


NA UCZESTNIKÓW KONKURSU CZEKAJĄ ATRAKCYJNE NAGRODY !!!
<--PAGEBREAK-->
Tematem konkursów: plastycznego, literackiego i fotograficznego jest EKOLOGIA w ogólnym tego słowa znaczeniu.
Każda szkoła może maksymalnie oddać do konkursu po 2 prace w poszczególnych kategoriach

WSZYSTKIE PRACE KONKURSOWE: plastyczne, literackie i fotograficzne,
z opisem, zawierającym imię i nazwisko ucznia, klasę, nazwę placówki, telefon kontaktowy
należy złożyć do 9 MARCA 2007:
Szkoły Podstawowe do Szkoły Podstawowej w Trąbkach.
Szkoły Gimnazjalne składają prace w Gimnazjum w Niegowici.

FINAŁ, czyli wybór najlepszych prac, odbędzie się 12 marca 2007r o godz.13.00
KOMISJA KONKURSOWA składa się z nauczycieli - opiekunów ze wszystkich szkół,
biorących udział w konkursie, których zapraszamy w dniu finału na godz. 13.00
Nauczycieli Szkół Podstawowych do Szkoły Podstawowej w Trąbkach.
Nauczycieli Szkół Gimnazjalnych do Gimnazjum w Niegowici.

Prace po zakończeniu konkursu tj. 28 marca 2007r należy odebrać u organizatora w terminie 14 dni od zakończenia.


Kategorie konkursu plastycznego:
Szkoły Podstawowe
I kategoria: kl.0-I
II kategoria: kl. II-III
III kategoria: kl. IV-VI
Gimnazja
IV kategoria: kl. I-III
Fundacje Osób Niepełnosprawnych i Ośrodki Wsparcia Dziennego
V kategoria:
TECHNIKA PRAC – dowolna (mile widziany collage)
FORMAT – dowolny

Kategorie konkursu fotograficznego:
Szkoły Podstawowe
I kategoria: kl. IV-VI
Gimnazja
II kategoria: kl. I-III
FORMAT – dowolny, mile widziany opis poszczególnych prac

Kategorie konkursu literackiego:
Szkoły Podstawowe
I kategoria: 0-III
II kategoria: kl. IV-VI
Gimnazja
III kategoria: kl. I-III
FORMA – do wyboru: list, esej, rozprawka, opowiadanie, wiersz, artykuł, itp.

<--PAGEBREAK-->
SZKOŁA PODSTAWOWA

KATEGORIA: kl. 0-I
KATEGORIA: kl. II-III
(w formie pytań i odpowiedzi dostosowanych do danej kategorii wiekowe).

Każdą Szkołę Podstawową może reprezentować jeden uczeń w każdej kategorii. (czyli jeden uczeń z klas 0-I, jeden uczeń z klas II – III).

OGÓLNE ZAGADNIENIA

Planeta Ziemia:
-ekologia Ziemia, czyli wzajemne zależności organizmów i ich środowisk
-współczesne zagrożenia dla świata przyrody
-mój organizm, jego potrzeby i rozwój.

Świat roślin:
-zasadnicze części roślin i ich funkcje,
-znaczenie roślin dla ludzi, zwierząt, środowiska,
-zasady ochrony przyrody (rośliny chronione),
-zawody związane z hodowlą, uprawą, pielęgnacją roślin

Świat zwierząt:
-rozpoznawanie i nazywanie spotkanych w najbliższej okolicy ssaków dziko żyjących
i hodowlanych przez człowieka,
-zwierzęta chronione, wymarłe,
-nazwy zawodów związanych ze światem zwierząt i ich hodowlą.

Dostrzeganie związków i wpływu przyrody nieożywionej
na życie ludzi, zwierząt i roślin
-elementy przyrody ożywionej i nieożywionej,
-znaczenie wody dla życia.

Literatura:
1. Realizowany program w danej Szkole Podstawowej.
2. Dziecięce czasopisma o tematyce ekologicznej




KATEGORIA: kl. IV-VI
w formie testu wyboru.
Każdą Szkołę Podstawową może reprezentować tylko jeden uczeń.

OGÓLNE ZAGADNIENIA

Ochrona przyrody:
-formy ochrony przyrody w Polsce i w regionie
-gatunki roślin i zwierząt chronionych
-wykorzystanie przyrody przez człowieka,
Wody:
-życie organizmów wodnych,
-źródła zanieczyszczeń wód i ich wpływ na przyrodę,
-sposoby oszczędzania wody,
-jakość wód w najbliższej okolicy i w Polsce,
-powstawanie kwaśnych deszczów i ich wpływ na środowisko.
Gleby:
-proces powstawania gleby i jej zasoby naturalne,
-rolnictwo ekologiczne,
-zdrowa żywność i zasady zdrowego odżywiania,
-niszczenie i ochrona gleb.
Powietrze:
-źródła zanieczyszczeń powietrza i ich wpływ na życie biologiczne,
-sposoby zmniejszania ilości zanieczyszczeń,
-rola roślin w procesie oczyszczania powietrza,
-dziura ozonowa, efekt cieplarniany, smog,
-źródła energii i jej oszczędzanie,
-wpływ hałasu na zdrowie człowieka.

LITERATURA:
1. Program przyrody realizowany w danej Szkole Podstawowej.

<--PAGEBREAK-->
GIMNAZJUM

Turniej przeprowadzany jest w formie testu. Test składa się z 50 pytań (pytania zamknięte). Czas rozwiązania: 45 minut.

Każde Gimnazjum może reprezentować tylko dwóch uczniów.


OGÓLNE ZAGADNIENIA

1.Organizmy i ich środowisko.
- ekologia
2.Gatunek
3.Populacja:
- charakterystyka populacji,
- oddziaływania antagonistyczne,
- oddziaływania nieantagonistyczne.
4.Biocenoza
5.Ekosystem
6.Zanieczyszczenia środowiska:
- zanieczyszczenia atmosfery,
- zanieczyszczenia gleby,
- zanieczyszczenia wody,
- odpady.
7.Zasoby przyrody i ich wykorzystanie:
- odnawialne zasoby przyrody,
- nieodnawialne zasoby przyrody.
8.Ochrona przyrody w Polsce:
- formy ochrony przyrody,
- ochrona gatunkowa roślin, zwierząt,
- pomniki przyrody,
- rezerwaty.

Literatura:

1.Podręczniki do biologii dla uczniów szkół gimnazjalnych.
2.A. Grabowski: „Spacerkiem po Oikosie czyli co to jest ekologia”, PwRiL, Warszawa 1985.
3.G. Maurer: „I ty chronisz środowisko”, Polski Klub Ekologiczny, Kraków 1991.
4.P. Fabiański: „23 Parki Narodowe”, Podsiedlik – Raniowski i Spółka sp. z o.o., 2002, 2003r.